Projek Iqra' I Pengalaman bersama mereka, Shopping Raya 2014


Assalamualaikum .

Hello :)

Seperti yang fiza postkan dalam entry sebelum ni, kali ni fiza nak bercerita tentang pengalaman fiza selama sehari setengah bersama anak-anak At Taqwa bershopping raya di Mydin Mall USJ :)

Dikelilingi oleh anak-anak ini adalah pengalaman pertama dalam hidup fiza . Dan pengalaman ni benar-benar sesuatu yang berharga dalam memori hidup fiza :) Seronok tengok gelak ketawa , kemesraan dan sifat kemanjaan yang ditunjukkan oleh mereka pada fiza . Wallahi, seronok sangat :) . Sesetengah dari mereka memang suka bermanja dan dimanja :)


Plan nak join geng #KelabBloggerBenAshaari iaitu Kak sue, Qaseh, Mieza dan Mawardi  untuk program Shopping Raya 2014 #projekiqra ni sebenarnya datang last minute . sangat last minute .Masa tu Fiza duk main henfon lepas Subuh, saje-saje wasap kat group tanya pasal program dorang hari ni, sekali fiza di ajak, haa, apa lagi, terus meloncat pakai mana yang tercapai je. Kelam kabut punya pasal, tudung pun senget benget .hihi.

Kami gerak ke Rumah At Taqwa, Puchong jam 7.30 am, dan sampai dalam setengah jam kemudian. dekat je dengan Putrajaya . Sampai-sampai, kami terus diberi pas Social Media oleh petugas di situ .


Terus pakai gantung dileher :) Tugas fiza di situ ialah sebagai petugas Social Media .


Sementara menunggu program bermula dan urusan pendaftaran sukarelawan dibuat, fiza, kak Sue Mieza dan Qaseh habiskan masa berborak, dan melayan adik-adik dalam rumah At-TAqwa ni. Ada dua tiga orang gegirl yang comel-comel datang menghampiri kami :) Sempat fiza berkenalan dengan mereka. Tapi, walaupun pertama kali jumpa, mereka sangat mesra dan ada sorang adik ni, Haba namanya, sangat manja , datang terus duduk atas riba fiza . Ya Allah, terharunyaaa . Macam dah kenal lamaaa! 



Adi !, hihi, suka tengok dia duk melayan, bergurau gurau dengan adik-adik tu :) Rapat betul dorang :)

Program Shopping Raya 2014 ni telah disertai oleh 108 sukarelawan dan melibatkan 54 buah kereta. Setiap kereta terdiri daripada 2 orang sukarelawan yang akan membawa bersama adik-adik yang telah di 'list'kan dibawah tanggungjawab mereka . Adik-adik yang terlibat pula seramai 101 orang yang mana 35 orang daripadanya merupakan anak-anak keluarga yang kurang berkemampuan dan selebihnya adalah anak-anak yang tinggal di Rumah At Taqwa, Puchong.


Lebih kurang jam 9.00 am, majlis dimulakan dengan sedikit penerangan dan taklimat yang diberikan oleh AJK Projek Iqra dan penaung Rumah At Taqwa serta  acara menyerahkan adik-adik ni kepada sukarelawan yang bertanggungjawab menjaga, melayan dan membeli barangan yang mereka inginkan di Mydin nanti . 

Settle semua , kami terus bergerak ke Mydin USJ .




Masa di Mydin, fiza ke sana sini tengok gelagat adik-adik ni dengan Kak Sue, bila nak ambik gambar, semua malu-malu .hihi, tapi ada satu gambar ni, comell sangat dia!


Fiza cakap 'senyum..senyum , senyum sampai nampak gigi' terus dia senyum gitu.hihihi, malu ye sayang :) 

Lepas tu, acara shopping pun bermulaaa! yayyyy



Seronokkk sangat tengok dorang shopping ! sukarelawan pun tak jemu melayan kerenah adik-adik ni :) . Untuk shopping raya ni, mereka tidak di hadkan untuk beli keperluan raya sahaja, tapi mereka boleh pilih dan beli apa saja yang mereka nak :) bagus kan :)

Program ni habis waktu tengahari . Alhamdulillah, semua yang mereka nak kat sana, mereka dapat :)

Melihat mereka gembira, cukup membuatkan hati fiza pun turut tersenyum dan insyaAllah, jika diizinkan, di masa-masa akan datang, fiza nak join lagi :) Rasa seronok dan puas tu payah nak gambarkan . Mungkin sebab ni pengalaman pertama fiza sertai program macam ni, so perasaan teruja tu terlebih pulak .hihi :p 



Ya Allah, semoga senyuman ini terus mekar dibibir anak-anak suci ni, semoga mereka membesar menjadi insan sempurna dimataMu , Dunia dan Akhirat.

Ameen .

Untuk korang yang di luar sana, jika ada sumbangan yang sudi untuk dihulurkan kepada anak-anak di Rumah At Taqwa ni, boleh lah di bank-in kan terus ke nombor akaun 

MAYBANK : 562777 212 577
atau berhubung terus dengan Ustazah Norhayati di talian 013-271 4595 / 013-333 6108 (Amran)


Sumbangan ini amat dialu-alukan . Dan semoga dengan sumbangan tersebut, dapat memberi seribu kegembiraan kepada anak-anak ini :)


Entry berkaitan di katanajeeb.blogspot.com

Kredit gambar :
Najeeb
Qasehdalia



Comments

  1. Teringin lama dah nak joint tp keadaan membataskan... huhuhu... kang pegi sane bkn jage diorang... jage Akiff jer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi, silap silap, Akiff xnak balik sbb nak main dgn dorang :p

      Delete
  2. kan fiza,perasaan puas dan sayu bila tengok mereka gembira huhuu

    ReplyDelete

Post a Comment

Hidup ini indah, hargai setiap detik keindahan
yang kita kecapi sebagai pengubat untuk
setiap duka yang hadir =)

❤Love to be loved❤