Resepi Mudah dan Simple l KERUTUK AYAM


Assalamualaikum .

Hello .

Tahun ni, fiza berpuasa berdua dengan husband je, tak macam tahun lepas, tahun lepas adik ada. Jadi bila berdua je, husband bagi green light untuk tak perlu sangat masak , so, bila petang je dia akan call tanya, hari ni nak berbuka dengan apa . Kebiasaanya balik dari keje, husband akan ambik fiza kat rumah, so, kami akan ke bazaar atau ke mana-mana kedai makan . Membeli di bazaar membazir? takk, untuk kami berdua je, cukup makanan berat satu dan kuih je.Tak habis RM30 pun.hihi.  Makanan kat bazaar kami tak kan beli lauk sedia masak tu, Pilihan kami di bazaar cuma nasi kerabu je :)Kuih pun, yang wajib ialah akok . Sangat berbeza dengan puasa tahun lepas . Tahun lepas, boleh kira dengan jari, berapa kali je pegi bazaar :p 

Tapi, bila selalu sangat makan makanan luar, timbul rasa bosan jugak kan, jadi untuk iftar semalam, cuti kejap dari jenguk ke bazaar :). Tetiba tekak teringin nak makan kerutuk ayam . So, petang balik dari keje, singgah kedai beli barang untuk masak dan bersedia untuk masuk dapur :)

Kerutuk Ayam versi fiza senang je, lagipun, fiza memang jarang masak masakan yang 'agak susah' , kecuali kalau ada tetamu . Kalau tak, masakan simple je, yang penting sedap . Husband? haa, dia memang sangat tak cerewet dan pilihan masakan yang dia suka pun, senang je untuk fiza siapkan .



Bahan-bahan

Ayam
Rempah Kerutuk Adabi - Bancuh dengan air ,jadikan paste .
Serai
Asam Keping
Santan
Gula Melaka 
Kulit Kayu Manis
Bunga Lawang

Bahan Kisar

1 biji - Bawang Besar
3 biji - Bawang Merah
2 ulas - Bawang Putih
Sedikit Halia

Cara Masak

Panaskan minyak dan tumis kulit kayu manis dan bunga lawang, tumis sekali bahan kisar . Bila naik bau dan bahan nampak kekuningan, masukkan rempah kerutuk . Biarkan hingga semua bahan tu naik bau dan masak. Bila rempah dah  'pecah minyak', masukkan ayam bersama sedikit santan . Masak dengan api perlahan hingga nampak kering dan ayam masak. Masukkan serai, garam, gula dan lebihan santan . Fiza tak guna kerisik , tapi kalau nak masukkan kerisik sekali pun boleh. Biarkan masak sekejap dan bila kuah dah nampak pekat,tutup api dan boleh lah dihidangkan :)

See, sangat senang kan, so, untuk chef amatur dan isteri yang bekerja macam fiza ni, memang memudahkan serta menjimatkan masa . Balik rumah kul 5 pm terus ke dapur untuk siapkan masakan simple ni . Berbuka puasa dengan Kerutuk ayam, ayam goreng sos tiram, ulam timun, sambal belacan dan sedikit kuih . fuhhh gembira perut kami !ngeeh


Comments

Post a Comment

Hidup ini indah, hargai setiap detik keindahan
yang kita kecapi sebagai pengubat untuk
setiap duka yang hadir =)

❤Love to be loved❤