Tambang Murah Ke Jakarta dengan MAS

Assalamualaikum .

Hello =)

Entry kali ni fiza nak berkongsi dengan korang tentang keinginan fiza untuk bercuti di Jakarta, Indonesia. Apa yang dalam kepala fiza ni memang nak explore Jakarta dan tempat-tempat yang berdekatan atau bersebelahan dengannya. Jadi sebelum keinginan ni jadi kenyataan , fiza dah buat macam-macam research tentang Jakarta seperti tempat-tempat menarik, kat mana fiza nak tinggal, apa yang fiza nak buat bila kat sana nanti, nak guna airline apa, dan fiza kena naik apa apabila kat sana. So kat sini fiza nak share sikit Jakarta ni tempat yang macam mana sebab sebelum ni kita biasanya cuma tahu dan banyak didedahkan Jakarta tu tempat yang mana terdapat penduduk yang ramai dan tempat yang sesak je kan.


Jakarta adalah sebuah ibukota dan juga bandar yang terbesar Indonesia, yang terletak di barat laut pulau Jawa. Jakarta adalah pusat ekonomi, budaya dan politik negara dan bandar paling ramai penduduk di Indonesia tetapi di Asia Tenggara secara keseluruhan. Walaupun bandar ini terkenal dengan trafik yang padat dan tahap pencemaran yang tinggi ia dipenuhi dengan hiburan malam yang menarik dan kawasan membeli-belah yang menarik. Jakarta ini juga merupakan pusat bagi kebudayaan Indonesia yang mungkin menjadi suatu perkara yang boleh kita nikmati. Satu kejutan yang sangat baik yang akan korang dapati di Jakarta ialah bila korang berjumpa penduduk setempat,korang akan mendapati bahawa orang-orang di Jakarta ni adalah orang-orang yang diantara paling peramah, baik hati dan suka menolong orang. Jadi,korang tak perlu risau kalau korang sesat atau mencari tempat makan sebab korang mesti akan jumpa dengan orang yang akan menolong 

Selain tu, terdapat landmarks yang korang kena pergi untuk bergambar di situ sebab di situ mempunyai bangunan yang cantik, seperti Monas (Monumen Kebangsaan). Ia terletak di Lapangan Merdeka (Dataran Merdeka). Monumen setinggi 137 meter ini terletak di pusat Dataran Merdeka (Freedom).


Dari dek pemerhatian, korang boleh melihat sebahagian besar bandar ini. Di ruang bawah tanah, terdapat dioramas yang menggambarkan kisah dramatik sejarah Indonesia. Tiket masuk adalah Rp 2,500 (0.80 sen) manakala tiket ke puncak Monas pula ialah Rp 7.500 (RM2.40). Murah je kan. Istana Presiden pula terletak di utara Monumen Kebangsaan. Kediaman dan pejabat rasmi presiden Indonesia terbuka kepada orang awam pada hujung minggu secara percuma, tapi korang kena buat appointment terlebih dulu dan pakai pakaian formal.


Stadium Gelangang Bung Karno, (Kompleks Senayan Sport di Jakarta Selatan) merupakan sebuah stadium yang dikelilingi oleh sebuah taman besar, kawasan ini adalah tempat yang baik untuk menikmati udara segar dari kesesakan dan juga untuk melihat sebuah stadium besar dengan syarat korang berminat mengenainya. Bundaran HI, (Circle Traffic Hotel Indonesia). Air pancut besar dengan patung, yang terletak di Jakarta Pusat dan terletak di depan pusat membeli-belah yang terbesar di bandar raya ini.


Apa yang menariknya , sepanjang di Jakarta nanti, bakal pelancong macam fiza ni boleh habiskan masa dengan pergi berjalan-jalan ke macam-macam tempat. Contohnya seperti, Pekan Raya Jakarta atau dalam bahasa Inggeris "Jakarta Fair", yang diadakan setiap tahun di Jakarta International Expo, Kemayoran. Ia mempunyai pameran, promosi perdagangan, persembahan muzik, pelbagai rancangan, tontonan hiburan dan pesta makanan. Pesta ini diadakan untuk merayakan ulang tahun Jakarta. Pesta Jakarta menyaksikan pameran dari seluruh negara mempamerkan pelbagai barangan dan produk yang terdiri daripada makanan khas untuk seni dan kerajinan buatan tangan tradisional. Di samping banyak pameran, terdapat juga hiburan live termasuk pertunjukan muzik, tarian dan kebudayaan.


Lepas tu, boleh menjelajah ke Jalan Surabaya (Surabaya Street) pula. Di sini terdapat sebuah pasar antik yang terbuka di pinggir kawasan kejiranan Menteng. Tempat yang baik untuk tawar-menawar untuk barang-barang eksotik. Seterusnya, perjelajahan boleh diteruskan ke Taman Ismail Mazurki iaitu Kompleks taman dengan bangunan teater dan planetarium Jakarta. Fuhh, tak sabarnya!


Dah sampai Jakarta ni, jangan lepaskan peluang untuk ke Zoo Ragunan (di Jakarta Selatan berhampiran Pasar Minggu) oke! . Zoo seluas 185 hektar ini mengandungi koleksi komprehensif dan kira-kira 3,600 spesies binatang liar dari seluruh Indonesia. Kat situ nanti kita dapat tengok biawak komodo yang kita selalu dapat tengok kat tv je tu. Memang besar saiz biawak tu. Terpukau dan menyeramkan pun ada. Di zoo tu juga ada Pusat Primata Schmutzer yang mana terdapat gorila dan monyet lain. Tiket masuk hanya Rp 4000 (RM1.30) setelah mendapat potongan subsidi dari kerajaan Jakarta.


Pasar Burung, di mana kita boleh melihat Pelbagai jenis burung tropika berwarna-warni dan haiwan lain dijual. Pulau Burung, di Kepulauan Seribu Jakarta Hidden Tours. Jalan Jaksa, adalah jalan pendek yang terletak hanya ke selatan Monas, di kawasan Sarina. Ia popular dengan orang yang suka backpack dan orang ramai. Penginapan di Jalan Jaksa antara Rp100,000 (RM30.00) hingga 250,000 (RM 80.00) untuk malam. Terdapat juga rangkaian kafe, restoran murah dengan bir murah dan pelbagai hiburan yang ada di sana.


Jakarta mempunyai pelbagai makanan yang tersedia di beratus-ratus kompleks makan yang terletak di seluruh bandar besar. Antaranya seperti sup iga lembu, sup rusuk daging lembu, soto betawi, sup kelapa dengan tendon daging lembu, usus dan macam-macam lagi. Perut fiza nanti mungkin memerlukan masa untuk biasakan dengan makanan tempatan Jakarta ni kerana dorang banyak guna rempah dalam masakan , huhu. 

Oh ya, lupa nak cakap. Untuk ke sini nanti, dalam kepala ni nak naik Malaysia Airlines. Dorang bagi tawaran tiket yang terbaik kalau nak dibandingkan dengan airlines lain. Kalau korang tak percaya, korang boleh click sini utk malaysia airlines online booking tawaran terbaik. Kenapa lead ke website Traveloka? Haa ini kerana melalui Traveloka, korang boleh dapat harga tiket flight MAS lagi murah dari korang buka website MAS tu sendiri. Kemudahan yang MAS sediakan lak memang sangat memuaskan. Memang dijamin yang korang akan selesa terbang dengan MAS dan takkan menyesal punya. Cuba la kalau tak percaya ;)


Memang banyak lokasi menarik di Jakarta untuk diteroka. Bestnya! InsyaAllah fiza akan sampai jugak ke Jakarta nanti , doakan ya:)


Comments

  1. Tgh survey traveloka .. nak g cuti2 malaysiaa

    ReplyDelete
  2. Assalam.. kalau macam ni punya survey, memang wajib pergi la ke Jakarta. Nasihat saya, rancang perjalanan dengan baik sebab macet bangat. Hati-hati bila memilih pak supir masa di airport. Pastikan ada tip.

    ReplyDelete
  3. bila laaaa nak merasa ke seberang ni,tggu anak2 besor skit la dih nok jalan hhehhehe

    ReplyDelete
  4. Wah , menariknya kak.. nak ngekor juga ke Jakarta boleh.. Boleh la usha2 apa yg menarik kat Medan la..cam nk ke sana ni..

    ReplyDelete
  5. Dkna tunggu muqri besar sikit, nak g jugak jejalan kat indonesia..sambil kumpul money hihiii

    ReplyDelete
  6. Tak pernah smpai lg jakarta... teringin gak nak p sana..

    ReplyDelete
  7. Traveloka mmg best..nak survey gak laaa tempat2 beat bawak anak2 g bercuti..

    ReplyDelete
  8. besnya. teringin lah. hrp kita ada rezeki ke Jakarta tahun depan. hehehe

    ReplyDelete
  9. Bestnya gi Jakarta.. Jangan lupa cuba nasi uduk dengan bebek pastu minum es jeruknya ya.. 😀

    ReplyDelete
  10. Kota shopping katanya..penah jejak kaki kat airport sbb k.sal terus ke Bandung

    ReplyDelete
  11. Bestnya kalau dapat pergi Jakarta, lagi² bila Traveloka buat promosi. Pasti berbaloi!

    ReplyDelete
  12. Bagus Kan apps traveloka nih.. mudah Dan cepat

    ReplyDelete
  13. menarik2..memang LN ade keinginan nak pg sne one day..

    ReplyDelete
  14. bestnya kalau dapat pergi ke tempat orang..banyak tempat menarik boleh kita nampak..traveloka, kita suka usha..nak tengok murah ke tak setiap..hehe

    ReplyDelete
  15. Migha pun tak pernah sampai ke Jakarta lagi. Lepas nie boleh la plan percutian ke sana dengan Traveloka.

    ReplyDelete
  16. hi, saya datang singgah follow sini.. salam kenal :)

    ReplyDelete
  17. Dari jakarta boleh lah lajak ke bandung sis. Hari tu ana tak sempat nak naik jakarta sebab jalan jammed teruk

    ReplyDelete
  18. Bestnya Jakarta. Traveloka sekarang dah mudah dan memudahkan. Semua ada..

    ReplyDelete
  19. Kena ada apps traveloka lah camni, boleh jer check bila-bila masa nak melancong

    ReplyDelete

Post a Comment

Hidup ini indah, hargai setiap detik keindahan
yang kita kecapi sebagai pengubat untuk
setiap duka yang hadir =)

❤Love to be loved❤