Tempat Menarik Di Kedah Yang Wajib Dikunjungi Pelancong

Assalamualaikum .

Hello =)

Kedah, salah satu Negeri yang fiza suka pergi. Hari tu dah plan elok dah nak bercuti ke Kedah sambil menghadiri majlis kenduri kawan, sekali last minute terpaksa cancel sebab hal keluarga. Tapi perancangan untuk ke Kedah masih ada dalam list fiza dan husband, InsyaAllah kalau takde aral, lepas raya ni. 


Kenali Kedah


Kedah merupakan negeri yang terletak di Semenanjung Malaysia yang bersempadan dengan negara jiran iaitu Thailand dan kerana negeri ini merupakan pembekal terbesar hasil beras dalam negara maka ianya juga turut dikenali sebagai negeri Jelapang Padi. Sejarah awal Kedah dapat dikesan dari zaman prasejarah di tapak arkeologi Lembah Bujang, perdagangan awal Maritim India, Persia, Arab hingga ke karya tulisan awal jemaah Cina dan catatan awal Cina, iaitu Hikayat Merong Mahawangsa atau dikenali sebagai Peringatan Negeri Kedah kepada Al-Tarikh Salasilah Negeri Kedah. Kedah juga dikenali sebagai Kedaram, Kidaram, Kalagam dan Kataha oleh orang Tamil dan Kalah atau Kalaha oleh Persia.

Pada abad ke-7 dan ke-8, rantau ini dikuasai oleh Sri Vijaya. Diikuti oleh Siam hingga abad ke-15, ketika kesultanan Melayu Melaka berkuasa. Dalam tempoh ini, pengaruh Melaka telah diperkenalkan sementara aspek dominan peradaban kuno Kedah mula berkurang. Pada abad ke-17, Kedah diserang oleh Portugis apabila berlaku penaklukan di pelbagai bahagian di Malaysia. Pada tahun 1821, Kedah jatuh ke tangan Siam dan terus dikawal sehingga British mengambil alih apabila Perjanjian Anglo-Siam ditandatangani pada tahun 1909. Kedah mendirikan kemerdekaan bersama-sama dengan negara lain pada tahun 1957.

Tempat-tempat Menarik Di Kedah

1. Langkawi

Bila sebut je tempat menarik di Kedah, mesti ramai yang terbayangkan Langkawi kan. Ya, Langkawi merupakan salah satu tarikan paling kuat di Kedah. Setiap kali ke Kedah, memang rugi rasanya kalau tak singgah di Langkawi tambahan lagi banyak Langkawi Attractions yang seringkali menjadi kunjungan pelancong.

Langkawi terdiri daripada sekumpulan 99 buah pulau tropika di persisiran barat laut Semenanjung Malaysia. Mempunyai pantai yang indah, bakau yang kaya dengan flora dan fauna dan tempat membeli-belah bebas cukai yang sangat murah. Terletak lebih kurang 30 km daripada Kuala Perlis dan 51 km daripada Kuala Kedah. Pulau utama dikenali sebagai Pulau Langkawi. Pulau-pulau ini mempunyai warisan mitos dan lagenda yang menarik, antaranya kisah gergasi dan burung garuda, pahlawan dan puteri kayangan, peperangan dan kisah cinta. Tetapi, mitos yang sering dikaitkan dengan Langkawi Pulau Lagenda ialah Mahsuri Wanita berdarah putih. 

Tarikan Menarik di Langkawi

Langkawi Sky Bridge - Merupakan jambatan pejalan kaki yang melengkung sepanjang 125 meter yang menawarkan pemandangan Gunung Mat Cincang, Air Terjun Telaga Tujuh dan beberapa pulau kecil yang mengelilingi Langkawi. Terletak 700 meter dari paras laut dan untuk ke sini korang perlu mendaki kira-kira 600 anak tangga yang agak curam (kira-kira 30 minit). Kalau letih mendaki, korang boleh berhenti rehat di tempat duduk yang disediakan sambil makan makanan ringan di sini, cuma kena bersilat sedikit dengan monyet-monyet liar yang bersedia menunggu untuk merampas makanan korang nanti :)

Dataran Lang - Dataran Lang, juga dikenali sebagai Eagle Square, adalah sebuah arca yang menjadi mercu tanda Langkawi. Ia merupakan patung Helang setinggi 12 meter yang bersedia untuk terbang dan dipamerkan di atas platform yang tinggi. Dataran Lang menempatkan air pancut dan jambatan kecil yang cantik, ianya berdekatan dengan laut menjadikannya tempat yang popular untuk menonton feri di seberang pelabuhan pada sebelah petang.

Kereta Kabel Langkawi - Kereta Kabel Langkawi membawa pelawat yang mengambil masa perjalanan 15 minit menaiki gunung ke puncak gunung Mat Cincang, yang menawarkan pemandangan hutan hujan, pulau kecil dan air terjun Langkawi. Perjalanan bermula di Desa Oriental di mana korang akan melepasi beberapa perhentian yang dilengkapi dengan dek pandangan terbuka di sepanjang jalan.

Underwater World Langkawi - Terletak di sepanjang Pantai Cenang, Underwater World Langkawi menempatkan lebih daripada 500 spesies makhluk laut termasuk anjing laut , penguin rockhopper, kuda laut, serta flamingo dan itik mandarin. Salah satu acara utama ialah terowong bawah air sepanjang 15 meter, di mana korang boleh menikmati pemandangan jerung, ikan pari raksasa, dan kura-kura hijau.

Taman Hidupan Liar Langkawi & Bird Paradise - Taman Hidupan Liar Langkawi & Bird Paradise menempatkan lebih daripada 2,500 burung eksotik dari 150 spesies seperti burung kenari, itik, parakeet, burung hantu, helang, toucan, tanduk dan flamingo. Taman ini dilengkapi dengan aviary berjalan kaki dan air terjun buatan manusia setinggi 15 meter, di mana beberapa burung bebas berkeliaran dan berinteraksi dengan pengunjung.

Taman Laut Pulau Payar - Taman Marin Pulau Payar adalah tempat yang terkenal untuk snorkeling dan menyelam. Terletak kira-kira 45 minit dari Jeti Kuah dan korang boleh mengambil sama ada catamaran atau bot laju untuk sampai ke sana. Salah satu ciri-ciri terbaik Taman Laut Pulau Payar ialah Coral Garden, seksyen terpencil yang dipenuhi dengan karang berwarna-warni. Mereka yang ingin meneroka taman ini perlu mendapatkan kebenaran daripada pihak berkuasa (memancing dilarang sama sekali) sebelum masuk ke dalam perairan.

2. Lembah Bujang

Lembah Bujang adalah tempat terletaknya runtuhan purba dan artifak dari Tamadun Hindu-Buddha yang hilang. Kawasan arkeologi ini adalah tapak kerajaan Hindu-Buddha kuno yang pernah memerintah wilayah ini dari abad ke-4. Lebih daripada 50 kuil Hindu dan Buddha atau Candi telah digali dari pelbagai tapak di Lembah Bujang. Artifak dan peninggalan yang ditemui bermula dari abad ke-4 ini termasuklah tembikar, patung-patung batu Hindu, alat logam, barang-barang ceramik, manik-manik dan pelbagai lagi artifak lain.

3. Kota Kuala Kedah

Kota Kuala Kedah atau Kota Kuala Bahang  terletak di tebing utara muara sungai Kedah menghadap Selat Melaka. Kubu, yang dikelilingi oleh parit, adalah tapak pelbagai pertempuran yang menandakan perjuangan Kedah terhadap penguasaan dan kawalan asing. Kota yang dibina dalam tahun 1771 semasa zaman pemerintahan sultan Muhammad Jiwa ini siap pembinaanya dalam tahun 1780. Reka bentuk kota ini telah dilukis oleh Hafiz Sab yang ketika itu menjawat jawatan Dato' Maharaja Kadhi. Manakala tukang-tukang mahirnya dibawa darpada India.

4. Taman Rekreasi Hutan Bukit Hijau

Air terjun Bukit Hijau terkenal dikalangan anak jati Kedah tetapi kurang dikenali pelancong dari luar negeri ini. Taman ini  terletak di Hutan Simpan Gunong Inas dengan ketinggian antara 150-200 meter di atas paras laut dan mempunyai beberapa air terjun yang indah di sepanjang Sungai Mempelam (Mempelam River). Keistimewaan yang terdapat disini lebih dari sekadar kehijauan flora dan aliran deras jeramnya malah ia juga memiliki kawasan air terjun 5 tingkat yang setiap satunya mempunyai bentuk yang berbeza antara satu sama lain.

5. Tasik Pedu

Terletak di tengah-tengah alam semulajadi, kawasan terpencil di Kedah ini menjanjikan suasana yang aman dan damai yang tak terungkap dengan kata-kata. Tasik Pedu yang mengagumkan ini diapit oleh bukit-bukit yang rendah dengan  pemandangan pulau-pulau yang menakjubkan disekelilingnya dan udara segar gunung. Disini adalah tempat yang ideal untuk memancing dan tempat yang hebat untuk sukan air seperti berkanu dan berperahu.

6. Taman Rekreasi Hutan Sungai Sedim

Sungai Sedim adalah salah satu destinasi air putih terbaik di Asia. Kawasan ini mempunyai laluan kanopi terpanjang di dunia iaitu sepanjang 1.5 km yang meliputi 950 meter di atas pokok-pokok hutan hujan hijau yang subur dan Sungai Sedim. Berjalan diatas kanopi ini membolehkan pengunjung melihat pokok-pokok dari aras yang tinggi dan menikmati pemandangan flora dan fauna yang menarik yang terdapat di kawasan Hutan Sungai Sedim ini.

7. Gunung Jerai

Gunung yang berada pada ketinggian 1,217 meter di atas paras laut dan merupakan puncak tertinggi di Kedah. Gunung Jerai sangat popular dikalangan pejalan kaki dan pelajar sekolah. Terdapat beberapa tempat menarik di kaki gunung yang boleh dilawati oleh pelancong seperti Hutan Rekreasi Titi Hayun, Hutan Rekreasi Seri Perigi dan Hutan Rekreasi Sungai Teroi.

8. Taman Rekreasi Kolam Air Panas Ulu Lenggong

Taman ini adalah tempat yang popular bagi mereka yang ingin menikmati kehangatan air panas semulajadi untuk menyegarkan badan. Tempat ini menjadi pilihan pelancong pada waktu malam. Taman Rekreasi ini sentiasa menjadi tumpuan orang ramai kerana kolam air panas ini di katakan dapat mengubati pelbagai jenis penyakit.

9. Bukit Pinang

Bukit Pinang, yang terletak di Gunung Inas, merupakan kebun yang terkenal dengan durian tempatan. Pengunjung juga boleh mencuba buah tropika yang lazat yang baru ditanam di sini sepanjang tahun.

10. Seri Perigi 

Hutan Rekreasi Seri Perigi terletak 35 km dari Alor Setar. Hutan lipur ini mempunyai air terjun yang tertingi di negeri Kedah dengan ketinggian melebihi 100 meter . Ianya juga merupakan kawasan rekreasi yang popular sebagai tempat berkelah di kalangan penduduk tempatan. Disini, pengunjung boleh menikmati mandian sejuk dan menyegarkan dari air gunung yang menyegarkan.

Makanan Istimewa di Kedah

Bila melancong ke mana-mana sahaja tempat, sudah tentu kita tak terlepas daripada merasa makanan yang menjadi signature di tempat tersebut kan. Seperti tempat pelancongan lain, Kedah juga mempunyai pilihan makanan yang menjadi salah satu tarikan untuk di cuba jika melancong di sini. Antaranya ialah,

Nasi Ulam - Nasi ulam adalah hidangan yang unik dimana nasi dicampur dengan sayur-sayuran dan rempah-rempah istimewa termasuk bunga halia, udang kering, timun, buah-buahan dan kelapa parut yang dipanggang. Ia adalah hidangan traditional yang kebanyakannya dimakan semasa bulan puasa oleh orang Islam. Nasi biasanya dihidang bersama dengan jus limau, kuah dan pilihan daging.

Pulut Inti - Beras pulut dengan gabungan buah-buahan seperti mangga, durian dan pisang atau dengan sambal.

Laksa Kedah - Satu hidangan dengan mee beras tebal yang dihidangkan dengan kari ikan, kepingan timun dan bawang. Laksa merupakan hidangan yang terkenal di Kedah. Ia mempunyai rasa manis dan pedas dari sup ikan yang dimasak dengan rempah-rempah.

Kuih Karas - Merupakan sejenis kuih tradisional yang diperbuat daripada tepung beras. Ia berbentuk jaringan halus seperti bihun tetapi rangup dan rasanya manis. Makanan tradisi ini dihasilkan dengan menggunakan adunan tepung beras cair yang dikirai dengan menggunakan acuan khas dalam minyak panas sehingga kuning keemasan. Ia kemudian diangkat dan dilipat.

Gulai Nangka - Gulai Nangka adalah hidangan yang lazat dan pedas dengan penggunaan asam dan sambal.

Ikan Bakar - Ikan Bakar merupakan kegemaran sepanjang zaman di Kedah. Ikan yang digunakan kebanyakannya ikan pari yang diperap sebelum dipanggang.


Hotel Yang Selesa Untuk Menginap di Kedah


1. Hotel Grand Crystal Kedah 

Hotel Grand Crystal Kedah di Alor Setar,  mempunyai 138 bilik dan suite yang luas yang dilengkapi dengan keperluan perjalanan seperti akses internet Wi-Fi percuma, TV satelit / kabel, dan telefon IDD.

2. Swiss-Inn Sungai Petani

Swiss-Inn Sungai Petani, terletak di negeri Utara Malaysia menawarkan pelbagai kemudahan hotel dan rekreasi. Dengan 101 bilik tetamu yang lengkap dengan pelbagai kemudahan moden dan perkhidmatan yang hangat, Swiss-Inn Sungai Petani adalah tempat yang sesuai untuk keperluan perniagaan dan percutian korang.

3. Regency Hotel Alor Setar 

Regency Hotel Alor Setar terkenal dengan penginapan 3 bintang dengan layanan mesra, perkhidmatan mesra dan pesona Kedah yang tidak dapat dinafikan. Terletak betul-betul di tengah-tengah bandar, institusi kewangan utama, bangunan kerajaan dan korporat, kemudahan awam dan kemudahan lain semuanya dekat.

4. The Danna Langkawi 

Resort mewah 5 bintang yang terdapat di sekitar sudut dari Oriental Village di Pantai Kok dengan koleksi 125 bilik dan suite yang penuh dengan cahaya dan rawatan spa yang sangat menarik. Terletak hanya 1 minit berjalan kaki dari pantai.



Comments

  1. Langkawi dah 5 kali pergi, tapi tak pernah jemu. Seluruh negeri Kedah je belum habis explore.

    ReplyDelete
  2. Kedah adalah kampung Dura.. tapi tak sangka, rupanya banyak lagi tempat yang Dura sendiri belum pernah pergi!

    ReplyDelete
  3. Langkawi, walau beberapa kali pergi pun tak pernahnya bosan..

    www.cikza.com

    ReplyDelete

Post a Comment

Hidup ini indah, hargai setiap detik keindahan
yang kita kecapi sebagai pengubat untuk
setiap duka yang hadir =)

❤Love to be loved❤